Chronisch ziek 

Hoe weer meedoen in de maatschappij?

Wanneer je chronisch ziek bent, heb je dagelijks te maken met bepaalde beperkingen. Het hebben van een chronische ziekte brengt niet alleen lichamelijke, maar vaak ook psychische en sociale gevolgen met zich mee. Chronisch ziek zijn vraagt veel van het lichaam én van je psychische welbevinden.

 

Het betekent het leren omgaan met (soms ingrijpende) lichamelijke veranderingen en veelal angst en onzekerheid. Ook mensen die kanker hebben of hebben gehad, kunnen door de gevolgen van de ingrijpende behandelingen chronisch ziek zijn. Vaak is aan de buitenkant niet te zien dat iemand chronisch ziek is. Aan de buitenkant zie je er vaak gezond en opgewekt uit terwijl je ook veel klachten hebt. Dit kan gepaard gaan met veel onbegrip en kan erg lastig kan zijn.

 

Vragen die je kunt hebben:

  • Hoe ga je met je beperkingen om?
  • Wat houdt dit in voor jou werkende en sociale leven?
  • Hoe krijg en houd je begrip van je omgeving?
  • Hoe kan mijn omgeving rekening met mij houden zonder dat ik steeds moet aangeven dat ik iets niet kan?

 

Wat zijn klachten?

  • (Extreme) vermoeidheid/uitputting.

  • Angst over de situatie/ toekomst.

  • Onbegrip van familie, vrienden, werk, school en de maatschappij.

  • Soms ontstaat eenzaamheid doordat vriendschappen verwateren en de werksituatie verandert

  • Pijnklachten.

  • Beperkt worden in het ondernemen van leuke dingen.

  • Veel tijd kwijt zijn aan behandelingen, therapieën en/of onderzoeken.

  • Depressie of neerslachtigheid door de situatie waarin je zit.

  • Financiële gevolgen.

 

Omgaan met verminderde energie en pijnklachten

Het is lastig een juiste aanpassing te vinden aan je ziekte met verminderde energieniveau en klachten. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om je energieverdeling te veranderen, zoals: een betere balans tussen in- en ontspannende activiteiten, prioriteiten stellen, onnodige activiteiten schrappen en taken delegeren.

 

Cognitieve problemen

Heb je last van cognitieve problemen? Maak dan gebruik van een agenda, notitiebriefjes of een alarm in je telefoon. Je kunt ook zorgen voor een prikkelarme werkomgeving, ruim de tijd inplannen voor iets wat je moet doen, taken opdelen in stukken. En een ding tegelijk doen.

 

Angst

Bij angst is het belangrijk je bewust te worden van je eigen gedachten. De mens vreest het meest voor de angst die hij heeft. Ook onderschatten we vaak onze eigen mogelijkheden om hiermee om te gaan. En zijn al jouw gedachten waar? In het geval van hinderende angstgedachten kan het helpen jezelf af te vragen: hoe groot is de kans dat mijn angst waarheid wordt? En stel dat dit echt gebeurt, hoe erg is dat dan? En wat kan ik dan nog doen? Hoe kan ik er dan mee omgaan?

 

WIsselende stemmingen

Probeer maar eens optimistisch te blijven als je je heel vermoeid voelt en elke dag met pijnklachten te maken hebt. Dat vraagt behoorlijk wat training en ook stoppen met vechten. Als je last hebt van stemmingswisselingen, kom je vaak im een vicieuze cirkel: een sombere stemming leidt tot passiviteit, hierdoor doe je minder positieve ervaringen op én heb je meer tijd om te piekeren. Dat vergroot de kans dat je stemming somberder wordt. Een vaste dagstructuur helpt je. Onderneem plezierige (sociale) activiteiten, bouw voldoende rustmomenten of pauzes in en schrijf sombere gevoelens op in plaats van erover te piekeren.

 

Waar ben je dankbaar voor vandaag?

Eindig de dag met de vraag: waar ben ik dankbaar voor vandaag?

Sta even bewust stil bij dat wat meeviel of goed ging, wat je nog wel kunt, en waar je trots bent.

 

Het proces is lastig en ik help je graag verder hoe je een zo'n fijn mogelijk leven kunt creëeren ondanks jouw beperkingen.